نهضت تمکن 11

با بررسی های اولیه نهضت انتظار و اعصار تشکیل دهنده آن و با وجود انبیاء و معصومین سلام الله علیهم تقریبا بجز در مواردی خاص فضای جامعه در اختیار دولت شیطانی بوده و آثار موجود از عذابها به خوبی این موارد را تصدیق مینماید و بهمین دلیل است که باید مردم برای داشتن دولت الهی بر اساس خود آگاهی و انتخاب در اختیار راه درست را برگزیده و از آخرین باقی مانده خدا دعوت به حضور نمایند و این تازه اول ماجراست زیرا تا کنون هیچ عذابی باعث خودآگاهی نشده است فلذا گزاره ورد خدا با قوه قهریه منتفی است.شاید بتوان گفت مهمترین بحث پیش رو فهم از منظومه فکری است زیرا با دانستن آن نقشه راه واضح و مبرهن میگردد چنانکه عرض کردیم شکل گیری جامعه ای با عنوان نهضت انتظار که هدفش رسیدن به آرمان مهدویت است مقصودش در حقیقت حرکت در بعد ساختاری اندیشه اسلامی است و طبیعتا اولین گام آن بایستی علمی باشد زیرا ما با عقول طرف هستیم و لازمه پذیرش این اندیشه پذیرش عقلانی اوست پس منظومه هر کس به نوع علم او باز میگردد این علم دارای ساختاری پنج قطعه ای است و هر کدام به نسبت خود بر دیگری تاثیر گذار است این قطعات عبارتند از :1. بینش2.گرایش3.انگیزش4.کنش5. منشو بالطبع هر اندیشه ای با این مراحل میتواند هم اثرگذار باشد و هم در روند باقی ماندش در صحنه مدت زمان بیشتری را برای خود فراهم نمایدو این از زنده بودن تفکر شیعه بعد از بیش از هزار سال و رشد متقارن در اندیشه قابل اثبات است پس در مرحله اول شناخت نظام اندیشه اسلامی مهم است چنانکه در مقابله با سلطه تمدن غرب روبرو شدن با نظام اندیشه معارض حتمی است و از اینجا مبحث اصلی نهضت تمکن آغاز میشود بطور کلی قطعات فوق را میتوانیم مدخلیتی برای ورود به نظام اندیشه قرار دهیمو چنین آغاز کنیم در مرحله بینش هدف تعمیق اندیشه است و برای اینکار از علم و متعلقات آن بهره می بریم در مرحله بعد یعنی گرایش کشش و تمایل به آن اندیشه انتخابی است که با گرایش همراه خواهد بود در مرحله سوم نوبت به انگیزش میرسد یعنی تصمیم به قبول اندیشه و پیروی از آن وقتی این اتفاق صورت گرفت مرحله بعد یعنی کنش آغاز میشود در این مرحله انجام فعل و دنباله روی از اندیشه انتخابی رخ میدهد و در نتیجه مرحله سوم یعنی منش ظهور میکند یعنی استمرار فعل و تبدیل شدن اندیشه به شخصیت و هویت فردی اجتماعی یک نگرش و طبعا با زیاد شدن این فرآیند ظهور جامعه ای باآن اندیشه حتمی است ولو با جمعیت کم در برنامه هدایت جامعه نبوی خطاب اول به خود بود خطاب دوم به عشیره و خطاب سوم به جامعه آن روز و این روند در تاریخ به همین منوال بوده است پس ما نیز برای مرحله ظهور صغری نیازمند طی نمودن این ساز و کار هستیمنظام اندیشه امامین انقلاب حاکی از بازسازی اندیشه خاک خورده نهضت تمکن و برای آماده سازی فرآیند آخرین مرحله زندگانی یا به تعبیری آخرالزمانی که با تئوری های بسیاری روبرو هستیم و جامعه بعد از انقلاب آرام آرام این روند را طی میکند البته نباید از حاشیه هایی که برای نظام اندیشه برای گم کردن عوامل ظهور بوجود می آورند غافل بود ولی بهر حال سازمان نهضت تمکن در قویترین حالت خود و بهترین شکل سازمانی در حال پیشروی است نکته ای که باید به آن دقت کنیم آنست که فرآیند این تحقق چگونه خواهد بود که ان شاءالله در مقاله بعدی به آن میپردازیم

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*